Daar zit een luchtje aan…

11 maart, 2021

Daar zit een luchtje aan…

Van nature ben ik een heel standvastig persoon als het gaat om mijn geur. Al jaren gebruik ik Obsession van Calvin Klein en nog dagelijks krijg ik hier een complimentje over. Heel herkenbaar en schijnbaar past het goed bij me. Mensen herkennen me eraan, vragen vaak welke geur ik draag en zijn verrast als ik deze klassieker benoem. “Dat droeg mijn moeder ook, maar bij jou ruikt het zo lekker” is een regelmatig terugkerende opmerking. Het wordt alleen steeds lastiger om dit parfum aan te schaffen. Soms sta ik bij een outlet schap en koop ik “mijn” Obsession met 50% korting, maar dat mag de pret niet drukken. En dat doet het gezien de kortingen natuurlijk ook niet. Gezien de schaarste en uitverkoop ben ik bang dat ik wel op zoek moet gaan naar iets nieuws…

Eén bepaalde geur

Het vinden van een nieuwe geur is niet zo makkelijk. Zeker aangezien het voor mij te ingewikkeld wordt om een dag- en een avondgeur te kiezen.  Een parfum past bij het moment van gebruik. Normaal worden zware parfums vaker in de avond gebruikt, terwijl een fris en bloemig parfum eerder overdag wordt gedragen. Dus deze regel geldt voor mij al niet, ik hou van één bepaalde geur. Een parfum gebruik je om lekker te ruiken; voor jezelf én de omgeving. Een geur moet passen bij je stemming of je gevoel. Parfum kan ook je persoonlijkheid benadrukken of versterken. Niet dat ik dat echt nodig heb, want ik ben namelijk van huis uit sterk en nadrukkelijk aanwezig. Maar alle gekheid op een stokje, parfum kan de persoonlijkheid benadrukken of versterken. Een persoon die graag in het middelpunt van de belangstelling staat, gebruikt mogelijk een heftig of ‘gewaagd’ parfum. Iemand die verlegen en ingetogen is, kiest mogelijk voor een wat minder opvallende geur.

Parfumallergie

Wanneer we lekker ruiken, geeft ons dat een goed gevoel. Geur is een onderdeel van, of zelfs van invloed op, onze emotie. Geur is ook heel belangrijk bij het uitkiezen van een huidverbeterend product. Gelukkig kunnen de meeste mensen probleemloos een product gebruiken wat zij lekker vinden ruiken. In geval van een “parfumallergie” verdragen sommige gebruikers vaak maar één van de bepaalde geurstoffen niet. Naast het woord parfum staan in de toekomst ook de namen van een aantal essentiële geurstoffen in de ingrediëntvermelding op het etiket. Wanneer je vermoedt dat je een parfumallergie hebt, laat je dan doorverwijzen naar een dermatoloog. Alleen een dermatoloog kan via diverse onderzoeken en testen constateren voor welke geurstoffen je  exact allergisch bent en of deze in jouw cosmetica voorkomen. Je kan natuurlijk er ook voor kiezen om een parfumvrij product te gebruiken. Vaak word je niet heel vrolijk van de geur. Als het product nieuw c.q. net geopend is, valt het vaak nog mee. Maar naarmate het product ouder wordt en langer staat, moet je accepteren dat de geurwaarneming verandert bij het verstrijken van de tijd. Meestal zijn deze producten ook niet lang houdbaar.

Geurstoffen

Voor parfums worden ongeveer 3.500 geurstoffen gebruikt. Een ingewikkeld parfum kan meer dan 120 ingrediënten bevatten. Sommige komen rechtstreeks uit natuurlijke producten, zoals bloemen. Er zijn ook synthetische geurstoffen die precies lijken op natuurlijke geurstoffen. Vroeger werden ook wel dierlijke geurstoffen gebruikt, zoals muskus. Tegenwoordig wordt deze geur nagemaakt door verschillende andere geurstoffen te combineren. Een klein deel, ongeveer 400 van de 3500 geurstoffen, wordt gemaakt uit planten. Ze worden op verschillende manieren uit delen van planten gewonnen. Er zijn ook synthetische geurstoffen die precies lijken op natuurlijke geurstoffen. Net als bij natuurlijke cosmetica moet je jezelf altijd blijven afvragen of natuurlijk ook echt beter is voor de natuur en voor jezelf. De hype heeft altijd haar negatieve kanten. Een brandnetel is bijvoorbeeld echt niet goed voor je huid en veel bloemen en planten gebruiken voor ons “geurtje” is de natuur vaak ook niet blij mee.

Reukvermogen

Nu ben ik gezegend met een bijzonder goed reukvermogen. Dat kan trouwens ook een nadeel zijn als iemand zijn/haar persoonlijke hygiëne niet te serieus neemt. Bij het ontwikkelen van onze producten besteden we ook veel aandacht aan de geur. Onze producten moeten een herkenbare geur hebben. Als we namelijk een product opbrengen op onze huid ruiken we al deze geuren niet tegelijkertijd, maar in verschillende fasen. Die fasen worden noten genoemd. Eerst ruiken we de ‘topnoot’ dan de ‘hartnoot’. De basis van het parfum, de ‘grondnoot’, bepaalt het karakter van de geur. Vaak zijn dit houtige geuren in een combinatie met synthetische geurstoffen. De geur van hannah is al jaren amandel en dus heel herkenbaar voor de gebruiker. Voor de body producten hebben we bewust voor een andere frisse, vrolijke geur gekozen. Voor sommige producten kiezen we ervoor om helemaal geen geurstoffen toe te voegen die op welke vorm dan ook reactie kunnen veroorzaken. Zoals onze First Aid die speciaal ontwikkeld is voor de meest beschadigde, kwetsbare en aangedane huid (bijvoorbeeld na chemotherapie) of de 100% natuurlijke Clearity Cream die een onzuivere of geïrriteerde huid weer kalmeert en herstelt. Dan moet ik wel bekennen dat we soms de opmerking krijgen “geweldige crème, maar ruikt niet echt lekker”. Tja, dan zit er een luchtje aan!

Mee blogs van Monica lezen? Klik hier.

Het bericht Daar zit een luchtje aan… verscheen eerst op hannah BLOG.