Ingrediënten zaligmakend?
3 september, 2020
Ingrediënten in cosmetica
Als je het internet een beetje afspeurt, kun je over ieder ingrediënt dat in cosmetica wordt gebruikt wel wat vinden over het mooie, of juist negatieve, effect dat dit moet hebben op de huid. Maar heeft het eindproduct dan ook echt dat effect op de huid? Dit is altijd geheel afhankelijk van de combinatie van alle ingrediënten bij elkaar. Zo kunnen ingrediënten bijvoorbeeld elkaars werking versterken óf juist afzwakken. Ook hebben veel ingrediënten een transporteur nodig om daadwerkelijk de huid in te kunnen komen. Zo zijn er nog veel meer haken en ogen die de werking van het eindproduct kunnen beïnvloeden.
Combinatie én concentratie
Het is natuurlijk heel interessant om te weten wat een ingrediënt kan betekenen voor je huid. Daarom zullen we je de komende tijd via dit blog gaan informeren over ingrediënten en de werking ervan op de huid. Onthoud wel altijd goed dat het de gehele combinatie én concentratie is die de uiteindelijke werking van het eindproduct bepaald en niet enkel één ingrediënt.
Naast de positieve werking die veel ingrediënten kunnen hebben op de huid horen we helaas ook steeds vaker dat bepaalde ingrediënten als “slecht” bestempeld worden. Ook hiervoor geldt; het is geheel afhankelijk van de combinatie en de concentratie!
Maar waarom?
Een mooi voorbeeld is Alcohol Denat. Dit ingrediënt droogt de huid uit en werkt irriterend, maar is dat ook zo? Wanneer je dit ingrediënt puur op de huid gebruikt droogt het je huid uit en is de kans groot dat het geïrriteerd raakt. Maar waarom wordt het dan nog steeds gebruikt? Omdat het in de juiste combinatie én concentratie een hele mooie stof kan zijn. Het is een ingrediënt met een brede werking. Zo werkt het adstringerend (samentrekkend), gaat het schuimen tegen en kan het gebruikt worden als emulgator, geurstof én als oplosmiddel. Naast Alcohol Denat zijn er tal van “slecht bestempelde” ingrediënten te vinden. Toch zijn ze in veel cosmeticaproducten terug te vinden. Waarom?
Veilige producten
In Nederland heeft ieder cosmeticamerk zich te houden aan wetgeving, wat ervoor zorgt dat jij als consument weet dat je veilige producten gebruikt. Daarnaast zijn wij als hannah aangesloten bij de Nederlandse Cosmetica Vereniging die de belangen van de consument én de cosmeticabranche behartigd. Als leverancier zijnde ben je hiertoe (helaas) niet verplicht, maar wij vinden dit erg belangrijk. De branchevereniging zorgt er onder andere voor dat wij als leverancier precies weten aan welke eisen, wet- en regelgeving en kwaliteit onze producten moeten voldoen. Daarnaast zorgen veiligheidsbeoordelingen en productclaims ervoor, die je verplicht bent uit te laten voeren op je producten, dat een product veilig is en ook daadwerkelijk aangetoond wordt.
De juiste producten in huis
Als consument snappen we heel goed dat het moeilijk is om te kiezen. Wie en/of wat moet je nu geloven? Onthoud goed dat wanneer je leest dat een bepaald ingrediënt op zich wel gevaarlijk, irriterend of schadelijk kan zijn. Maar dat de wetgeving voor cosmetica er is om jou te beschermen en dat dit ingrediënt in een dusdanige concentratie aanwezig is dat het veilig is. Dit geldt niet enkel bij hannah, maar voor alle cosmetica die in Nederland én Europa geproduceerd worden. Ieder merk heeft haar eigen visie, zo ook wij, maar alle cosmeticamerken hebben uiteindelijk hetzelfde doel en dat is jou als consument voorzien van een goed product waarvan je een fijn gevoel krijgt met een stralende huid. Niemand ontwikkelt uit het oogpunt om een geïrriteerde huid te creëren, want dat houdt in dat je je merk uiteindelijk zelf in een kwaad daglicht stelt.
Wel is het belangrijk om de juiste producten te gebruiken die geschikt zijn voor jouw huid. Tenslotte is iedere huid anders en reageert iedere huid anders. Laat je huid daarom altijd meten en je goed adviseren door een huidcoach. Zo weet je zeker dat je de juiste producten in huis hebt!
Ook interessant om te lezen: Natuurlijke of Groene Cosmetica.
Het bericht Ingrediënten zaligmakend? verscheen eerst op hannah BLOG.